Digitale communicatie is niet meer weg te denken. Ook voor je verzekeringen kan je vandaag zowat alles online regelen. Makkelijk, maar weet je wat je afsluit en wat bij schade?
Tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld om alles eerst online te vergelijken en het daarna via dezelfde weg te kopen. Zelfs voor een auto- of woningverzekering kan je op het internet terecht.
Maar ken je altijd de persoon die aan de andere kant van je scherm zit? Voor een simpel treinbiljet is dat waarschijnlijk niet nodig. Anders is het bij verzekeringen. Dan gaat het erom je te beschermen tegen de risico’s van het leven. En dat maakt het al veel persoonlijker.
Een verzekering kies je dus niet zomaar in 1-2-3 op het internet. Voor degelijk en onafhankelijk advies blijft menselijk contact heel belangrijk.
Wegwijs in je zoektocht
Ben je op zoek naar een passende verzekering? Een goede voorbereiding kan nooit kwaad. Ik help je alvast op weg met volgende tips.
- Weeg goed af wat belangrijk en noodzakelijk is voor jou en je gezin. Koop je een gloednieuwe, dure auto of een tweedehandswagen van enkele jaren oud? In het eerste geval is een full-omniumverzekering bijna onmisbaar, in het tweede is een mini-omnium misschien voldoende.
- Ga na welke verzekeringen je al hebt. Het heeft geen zin om tweemaal dezelfde verzekering af te sluiten. Stel dat je als koppel wettelijk gaat samenwonen en elk een familiale verzekering hebt, dan ben je eigenlijk dubbel verzekerd als gezin, maar bij schade word je uiteraard niet dubbel vergoed.
- Vergelijk geen appelen met peren. Welke risico’s dekt de verzekering die je op het oog hebt en wat zijn de uitsluitingen? Hoe lager de premie, hoe minder je verzekering doorgaans dekt. Laat je daarom in de eerste plaats leiden door wat je nodig hebt en niet alleen door de prijs. Kijk ook goed na wat de voorwaarden zijn bij een schadegeval. Geldt er een vrijstelling (= franchise) en hoeveel bedraagt die?
- Houd rekening met de kwaliteit en de service. Voorziet je autoverzekering bijvoorbeeld in een gratis vervangwagen bij schade, en voor hoe lang? Is bijstand inbegrepen? Hoe moet je schade melden? Krijg je hulp bij de aangifte?
- Neem ten slotte je verzekeringen regelmatig onder de loep. Vooral als je situatie verandert door een huwelijk, geboorte, verhuizing, bouw van een woning enz.
Misschien ben je nu al het noorden kwijt, of wil je je hoofd niet breken over verzekeringskwesties. Begrijpelijk, verzekeringen kunnen nogal complex zijn. Daarom sta ik je met raad en daad bij. Al hoeft dat niet altijd face-to-face en enkel tijdens de kantooruren te zijn. Nee, makelaars gaan mee met hun tijd.
Ook je makelaar is digitaal mee
De meeste makelaars hebben een website met betrouwbare uitleg over hun aanbod, en tools waarmee je een prijssimulatie maakt en online een offerte aanvraagt. Eenmaal je een verzekering afsluit, is het vaak ook mogelijk om je contracten te beheren via een klantenzone en te betalen via e-billing.
Bij nood staat je makelaar altijd aan je zijde. Veelal kan je de schade aangeven via een app en foto’s doorsturen. Ook bij water- of stormschade is expertise ter plaatse niet altijd nodig. Je makelaar kan dat in veel gevallen eenvoudig en snel regelen via een video-app.
Gelukkig hoeft niet alles digitaal te verlopen. Een makelaar blijft een mens van vlees en bloed, die je kan ontmoeten of bellen bij vragen of als je hulp nodig hebt.
Jouw rots in de branding
Of het nu gaat om de bescherming van je huis en je andere bezittingen, of de voorbereiding van je pensioen, je hebt recht op deskundig advies. Ik benader elke klant daarom persoonlijk. Iedereen heeft immers baat bij een adviseur die zijn of haar situatie kent en begrijpt.
Advies nodig? Contacteer me voor een afspraak – virtueel of in mijn kantoor – en ik bekijk samen met jou wat je precieze behoeften zijn. Je kan alvast rekenen op mijn vertrouwen.
Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om me te contacteren: bel 011/600.700 of stuur een e-mail info@hovemak.be
Bron https://www.brokernewsletter.be / AG insurance