Arbeidsongevallenverzekering

Een arbeidsongevallenverzekering is verplicht voor alle werkgevers in België en biedt bescherming aan werknemers in de privésector bij ongevallen die zich voordoen op het werk of onderweg van en naar het werk.

Wie moet een arbeidsongevallenverzekering afsluiten?

Elke werkgever in België is wettelijk verplicht een arbeidsongevallenverzekering af te sluiten voor alle werknemers die onderworpen zijn aan de RSZ (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid). Dit geldt ook voor bijvoorbeeld jobstudenten die niet aan de RSZ onderworpen zijn.

Standaard waarborgen

De verzekering biedt dekking voor ongevallen op de werkvloer of tijdens het traject van en naar het werk. Enkele belangrijke vergoedingen die standaard voorzien zijn:

  • Vergoeding van medische kosten
  • Dagvergoeding bij tijdelijke arbeidsongeschiktheid
  • Rente in geval van blijvende arbeidsongeschiktheid of overlijden

Optionele waarborgen

  • Dekking voor het deel van het loon dat boven het wettelijke maximum ligt
  • Dekking voor privéongevallen van werknemers
  • Dekking voor bedrijfsleiders die een uitgebreide bescherming willen

Tip: Bent u zaakvoerder of zelfstandige, met of zonder personeel? Overweeg dan een ongevallenverzekering 24/24 Beroeps- en Privéleven, zodat u beschermd bent tegen ongevallen tijdens zowel werk- als privéactiviteiten.

Hoe een arbeidsongeval aangeven?

Elk arbeidsongeval moet zo snel mogelijk door de werkgever worden aangegeven bij de verzekeraar. Indien nodig kan de werknemer zelf, of een familielid, het ongeval melden. Dit gebeurt met een speciaal formulier, aangevuld met een medisch attest.

De aangifte kan zowel op papier als elektronisch gebeuren, afhankelijk van de opties die uw verzekeringsmaatschappij aanbiedt. Een elektronische aangifte kan via het Portaal van de sociale zekerheid. Na de elektronische aangifte ontvangt u een bevestiging met een uniek nummer per e-mail.

Heeft u vragen of wenst u meer informatie?